3 lønsomme fordele ved at tage ansvar for patenterne i ledelsen

salgsmodning, ipr, intellectual properties, lars hovgaard, patenter

Den enkelte ingeniør eller udvikler i virksomheden har måske styr på patentbeskyttelsen for eget felt - men ikke for hvor virksomheden vil hen med sine rettigheder og i hvilke lande og hvorfor. Husk at have blik for IPR på ledelsesniveau.

Af Lars Hovgaard, vækstpilot og rådgiver i forretningsudvikling

Jeg har en teori. Ret mig gerne, hvis den er forkert. Teorien lyder:

Du bliver lidt lang i blikket, hvis jeg siger IP-rettigheder eller patentbeskyttelse. Enten fordi du har dårlig samvittighed over ikke at vide nok om det - eller fordi du tror, at det simpelthen ikke er relevant for dig at beskæftige dig med de begreber.

Uanset hvorfor din koncentration daler, så bør du skærpe den straks:

Gør som de store
At beskytte sine rettigheder hos fx Patent- og Varemærkestyrelsen er ikke kun relevant for heldige hobbyopfindere, hvis produkt giver genlyd i hele verden. Det er OGSÅ relevant for virksomheder, der “bare” har udviklet en særlig produktionsmetode, fremgangsmåde eller anvendelse af et produkt.

Patentering har de store C25-virksomheder fuldt ud styr på. Novo, Coloplast, Vestas, dem der. Men Danmarks små- og mellemstore virksomheder har i alt for ringe grad.

Her er 3 fordele ved at have styr på patenter og IPR, du måske ikke kendte til:

3 fordele
1: At have taget patent signalerer, at I er seriøse. Det giver rene linjer og gennemsigtighed for dem, du samarbejder med. Og for dem, der vil købe virksomheden, hvis du går i salgstanker.

2: Hvis nogen krænker dine patenterede rettigheder, kan du gøre indsigelser med loven i ryggen under ordnede forhold. Det giver dig ro og tryghed i hverdagen.

3: Et patent sikrer, at I har eneret til indtjeningen på noget, I har udviklet. Det må da være fristende at tænke på, hvis man har brugt en halv million på at udvikle et produkt med en særlig fremgangsmåde og et par forskellige anvendelser. At andre ikke tjener fedt på ens hårde arbejde.

Og så har vi slet ikke talt om patentet som en vare: Husk, at I kan sælge licenser til brug af jeres patent. Ja, patentet for et eller flere lande kan også sælges!

Ekspertens ord
Det her ikke noget, jeg bare siger. Det gør Keld Thyregod fra Zacco, som er ekspert på feltet. Han er en af dem, jeg hiver med om bord, når jeg rådgiver virksomheder frem til resultater, der kan måles på bundlinjen. Jeg ved ikke alt, men jeg har adgang til specialiserede kompetencer, der supplerer min rådgivning.

Og tillad mig at understrege hvad Keld sagde, da vi talte forleden: Det er afgørende for langt de fleste virksomhedsejere, direktører og bestyrelsesmedlemmer at hæve sin basisviden om både egne og andres patenter og intellectual property (IPR).

Med andre ord: Toppen af virksomheden.

Den enkelte ingeniør eller udvikler i virksomheden har måske styr på patentbeskyttelsen for eget felt - men ikke for hvor virksomheden vil hen med sine rettigheder og i hvilke lande og hvorfor.

IPR er en sag for ledelsen og bør indgå i virksomhedens strategi.

Forrige
Forrige

Min virksomhed udvider i 2024 og tilbyder ny service

Næste
Næste

Særligt én myte om millenials på arbejdspladsen irriterer mig