De danske SMV’ere er seje

Idé, idéudvikling, forretningsudvikling4.jpg

Det er nok de færreste, der havde tænkt sig det seneste år, som det blev.

I dag for præcis ét år siden tonede statsminister Mette Frederiksen frem på tv-skærmene og leverede det pressemøde, som lukkede hele Danmark ned. Det var onsdag aften den 11. marts 2020. Pressemødet har skrevet sig ind i historien og i hukommelsen hos de fleste danskere, der sent vil glemme de følelser, som pressemødet gav.

Krisefølelsen og nedlukningen ramte hårdt hos de fleste af os for et år siden, men jeg er alligevel blevet overrasket over, hvordan vi alle er kommet igennem det første år med corona som en fast, overhængende trussel.

Naturligvis er vi langt fra igennem krisen. Den er her endnu, og dette forløb føles som det allerhårdeste. Konsekvenserne kender vi heller ikke endnu. Men uanset hvad, så har jeg i løbet af det seneste år oplevet, at danske virksomheder har været idérige og opfindsomme.

Jeg er stolt

Idérig og opfindsom bliver man i krisetider – vi har jo heller ikke rigtigt andre muligheder.

Jeg er stolt over, at så mange små- og mellemstore virksomheder har været innovative og parate til at omstille sig i forhold til den nye situation, som de har været nødt til at forholde sig til.

Et forskningsprojekt fra Syddansk Universitet peger på, at to tredjedele af de adspurgte SMV’ere har klaret sig godt igennem krisen. Det er taget ud fra den konklusion, at 32 % af SMV’erne er kriseudnyttere, 30 % er kriseimmune, mens 38 % er ramt af krisen.

De virksomheder, der har klaret sig bedst igennem det sidste år, er dem, der i forvejen har været stærke. De har på forhånd været kriseparate. Måske har de i højere grad gjort brug af bestyrelsen, som er rykket tættere på. Derudover har det vist sig, at vedligeholdelses- og innovationsstrategier er effektive, når krisen rammer.

Som jeg har skrevet, så kender vi slet ikke konsekvenserne af krisen, fordi den endnu ikke er slut – men meget tyder på, at vi er villige til at flytte os fra oprindelige forretningsideer i en kortere eller længere periode. Vi er klar til at innovere og finde på noget nyt, så vi kommer igennem de kriser, der kan ramme. 

Det gør mig stolt og giver mig håb.

Vi skal bevare håbet

Det giver mig et håb om, at vi nok skal komme godt ud på den anden side af corona-pandemien.

Som ekstern konsulent, bestyrelsesmedlem og forretningsmand har jeg også oplevet vigtigheden af, at man, særligt i SMV-segmentet, har passion for at innovere, hvis og når krisen rammer. Det betyder nemlig, meget naturligt, at man er mere parat til at stå fast igennem en krise.

Nu går vi – forhåbentlig – ind i den sidste del af corona-nedlukningen i denne omgang. Derfor vil jeg sende en masse optimisme-energi ud til mine læsere, for optimismen er vigtig at bevare i denne tid.

Jeg har håbet med mig, og jeg tror på, at vi fremover vil komme til at se endnu flere seje, idérige og innovative SMV’ere, for denne krise har lært os, at det er nødvendigt konstant at sadle om og tænke i nye baner.

Fik du læst mit blogindlæg om nutidens bestyrelsesarbejde?

Forrige
Forrige

Derfor er tekster vigtige

Næste
Næste

Tre myter om vækst