Direktørrådgivning er ikke kun til gavn for direktøren
For nogle kan begrebet ”direktørrådgivning” måske klinge lidt negativt. Nogle vil måske mene, at det tegner et billede af, at direktøren ikke har helt styr på sagerne. Og hvem har lyst til at være dén direktør, der ikke ved det hele?
Vi har forestillinger om og forventninger til, at en direktør skal vide alt – i hvert fald alt om den virksomhed, som h*n er direktør i. Vedkommende er jo den øverste, og derfor bør det være naturligt, at man ved alt.
Eller hvad?
Ingen ved alt – og det gør direktøren naturligvis heller ikke.
Jeg plejer at sige, at man som direktør har 5-10 % tvivl. Tvivlen er helt OK at have.
Som direktør har du et stort ansvar, og du kan komme til at være i tvivl om både små og store spørgsmål i din rolle. Det kan være tvivl om daglige eller ugentlige spørgsmål. Det kunne for eksempel være i forhold til budgetplaner, møder med banken eller spørgsmål til eksport.
Hvis du tør stå ved din tvivl, og hvis du tør stå ved, at du ikke ved alt, kan du blive en bedre leder. Det kan du, fordi du da accepterer, at der er områder, hvor du kan bruge rådgivning, nye vinkler og input. Du vil da opleve, at du som direktør udvikler dig, fordi du får indsigt i din egen ledelsesstil. Samtidig vil din virksomhed begynde at udvikle sig i takt med, at du får rådgivning og sparring, fordi du vil stå stærkere som direktør.
I sidste ende er det ikke kun er direktøren, der har gavn af den rådgivning, som h*n får. Det er ikke kun direktøren, der vil udvikle sig, men hele organisationen, der vil følge med. I vil i organisationen få øje på de områder, hvor der er tvivl eller spørgsmål og emner, som I aldrig har rykket på. Derfor vil der ske noget med hele organisationen, når direktøren får rådgivning og sparring.
360-graders analyse
Vi har alle kernekompetencer, der matcher den stilling, som vi varetager. Det samme gælder direktøren og ejerlederen, som også har kernekompetencer. For ejerlederen, der er direktør, gælder det, at kernekompetencerne ofte enten er forbundet med selve det produkt, som forretningen sælger, eller med én bestemt kompetence, som ejerlederen ønsker at beskæftige sig med. Det kan for eksempel være, at man har en dyb, faglig viden om produkt og maskiner, men at man ved knap så meget om det at lave et budget, eller det kan være, at man er knaldgod til salg, men at man mangler input om forretningsprocesser.
Det er forskelligt, hvad direktørens hjerte banker for. Det betyder, at der er områder, hvor direktøren ikke mestrer tingene lige godt – hvor kompetencerne ikke rækker – og her kan tvivlen opstå.
Når en direktør har behov for min rådgivning, starter jeg arbejdet med at lave en 360-graders analyse af direktøren og virksomheden. Jeg er nødt til at komme tæt på, fordi jeg kun på den måde kan finde ud af, hvor skoen klemmer.
Jeg laver en undersøgelse af effektiviteten af ledelsessystemet, og jeg hjælper med at definere klare og afstemte forventninger til ledelsesadfærden.
Jeg giver sparring i forhold til konkrete udfordringer, rådgivning til dit daglige lederskab, jeg kan bidrage til at sætte fokus på forbedring af økonomiske resultater, eller jeg kan udfordre din og organisationens vanetænkning og være med til at udvikle nye kommercielle ideer, hvis det er det, der er behov for.
I fællesskab vil vi udvikle din virksomhed, og det vil rykke på vaner og rammer. Hvis vi vil ændre på tingene, er vi nødt til at gøre noget andet, end vi gjorde i går. Rådgivningen, som du modtager, vil ændre på, hvordan I som organisation fungerer.
En skytsengel ved din side
Du kan betragte mig som en skytsengel som på tegningen øverst. Jeg kommer dig til udsætning, når du har brug for det. Jeg kan holde dig i hånden og kommer med mine råd, når du har behov for min sparring. Jeg kan være din fortrolige sparringspartner i forhold til din ledelsesstil, på forretningsområdet og til organisatoriske problemstillinger.
Som rådgiver kan jeg hjælpe dig med at kortlægge din tvivl. Jeg kan skabe overblik i dit budget, strukturere et årshjul af dine møder, lave en salgsplan og meget mere. Jeg bistår med rådgivning til den udvikling, som du, som direktør, ønsker.
Og hvordan kan jeg så det?
Det kan jeg, fordi jeg har erfaring. Jeg har selv stået i orkanens øje som direktør og været i tvivl om store og små sager. Derfor kender jeg din situation, og derfor kan jeg bistå med råd, når du er i tvivl.
Du kan regne med fuld diskretion fra min side, for jeg kan være helt anonym. Du kan samtidig forvente, at jeg altid giver dig et ærligt svar og siger min oprigtige mening om tingene.
Min erfaring med direktørrådgivning er, at det hjælper dig med at komme hurtigere frem mod virksomhedens mål og resultater, når jeg udfordrer dig på forskellige fronter. Det skyldes det faktum, at man, via min rådgivning, får øje på de områder, der halter, og dem får du sat mere fokus på, og derudfra handler du. Derudover skyldes det, at du får muligheden for at kommunikere det ud til dine medarbejdere i organisationen, så de også får mere fokus på de områder.
Derfor min pointe om, at direktørrådgivning ikke kun er til gavn for direktøren – den er til gavn for hele organisationen.
Fik du læst mit blogindlæg om mit yndlingsord “implementering”?