Undgå disse 5 fejl, når du skal implementere strategien

Implementering_lh.jpg

Måden, hvorpå du implementerer strategien, er brændende vigtig, hvis du skal have strategien til at lykkes.

Den typiske fejl ved implementeringsarbejdet er, at du ikke bruger nok tid. Det kan være krævende og vil ofte forudsætte, at arbejdsgange, tankesæt og vaner bliver ændret.Til gengæld er implementeringen jo motiverende, da det veksler strategien til resultater og forandringer.

Lad mig give mit bud på hvilke fejl, du især skal være opmærksom på:

Fejl nr. 1: Du bagatelliserer implementeringsarbejdet, og regner med, at det ikke tager så lang tid.

Du indkalder dine medarbejdere til et informationsmøde om den nye strategi, sender strategien ud til medarbejderne, printer den ud og hænger den op forskellige steder i virksomheden.

Derefter regner du med, at arbejdet med implementeringen er klaret, og du forventer, at resultaterne af strategien kommer helt af sig selv.

Men implementeringsarbejdet er ikke slut. Rent faktisk er det slet ikke startet. Det kræver meget mere af dig og dine medarbejdere.

Fejl nr. 2: Strategien er ikke konkret nok

Du har gjort den fejl, at du har malet med en for bred pensel.

Hvis strategien ikke er konkret, kan den blive svær at implementere.

Måske har du brugt floskler, der ikke beskriver, hvilke ændringer strategien helt konkret lægger op til. Strategien skal kunne omsættes til konkrete og relaterbare handlinger og målbare arbejdsopgaver. For eksempel skal du beskrive, hvad det konkret betyder for arbejdsgangene i kundeservice, og hvornår indkøbsafdelingen skal handle anderledes ind. Og ofte vil der være nogle steps mod målet.

Fejl nr. 3: Strategien er ikke vedkommende

Du har ikke involveret medarbejderne i strategiarbejdet, og derfor kan medarbejderne ikke se sig selv i strategien.

Hvis strategien skal blive en succes, skal alle kunne se, hvordan de hver især kan give deres bidrag til, at den lykkes.

Fejl nr. 4: Du har ikke taget højde for organisationens kultur og værdier

Kultur spiser som bekendt strategi til morgenmad.

Strategien er sårbar over for organisationskulturen. Hvordan og om strategien kan implementeres i organisationen, afhænger derfor af kulturen, og kulturen bliver på den måde også afgørende for, om strategien kan lykkes.

Derfor skal du altid beskrive kulturen og tage højde for kulturelle værdier, når du laver en strategi.

Fejl nr. 5: Du gør ikke en løbende indsats for at evaluere arbejdet med at implementere strategien

Sæt implementering af strategien på dagsordenen. Involver medarbejderne, tal jævnligt med alle om, hvordan implementeringen går, hvad de selv gør, og hvad alle kan gøre bedre.

Juster derefter i implementeringsplanen.

Gør det ikke halvårligt, men oftere og gerne løbende – så du er på forkant.

Vores anbefaling:

Vores passion ligger faktisk mere i implementeringen end i strategien. Det kan lyde skørt, men det skyldes netop, at implementeringen er den vigtigste del af rejsen.

Vi anbefaler altid at tage medarbejderne med på rejsen fra dag 1. Brug deres viden om kunder, produkter, leverandører osv. til at skabe fundamentet og til at lave et nutidsbillede. Tag dem med i strategiarbejdet via praktiske opgaver. En simpel og indledende øvelse kunne være at involvere dem i kulturbeskrivelsen via opgaver med værdier og vækstmuligheder.

Vores definition på en strategi er som følger:

En strategi er en fastsættelse af en virksomheds langsigtede plan, som beskriver fremtidige aktivitetsplaner, målsætninger og nøgletal. Den tager udgangspunkt i virksomhedens fundament og via organisationen sigter den endeligt mod virksomhedens vision.

Fang os her, hvis vi skal hjælpe dig i mål med at implementere din strategi

Forrige
Forrige

Hvad skal du være opmærksom på, når du skal sammensætte en bestyrelse?

Næste
Næste

Forandringsledelse, kriseledelse og demokratisk ledelse: Hvad er forskellen?