Lars Hovgaard: Sætter turbo på SMV’erne

 

PORTRÆT

Virksomhedskonsulenten Lars Hovgaard fra Østjylland har et hjerte, der banker for vækst og SMV’ere. Derfor arbejder han med forretningsudvikling og bestyrelsesarbejde for danske ejerledere og SMV’ere.


Hvilken type af kunder arbejder du typisk for?

Jeg arbejder oftest for produktions- og handelsvirksomheder. De er ofte ejerledede og har mellem 10 og 100 ansatte. Geografisk dækker jeg hele landet, men jeg har ofte min gang midt i ’produktions-Jylland’, hvor jeg også selv bor.

 

Hvilke typer af opgaver løser du? 

Jeg arbejder med et økonomisk udgangspunkt for at forbedre bundlinjer. 

Oftest starter det med, at jeg ser på toplinjen og så følger pengene ned igennem organisationen – for hvis ikke de er at se på bundlinjen, må de jo være forsvundet undervejs.

Jeg ser desuden på virksomheden udefra gennem kunderejsen og jeg ser helt lavpraktisk på kalkulationsmodellerne for virksomhedens prissætning.


“Mine kunder bliver ofte overraskede over, hvor lidt de tjener på et salg …”


Oftest ender det med, at mine kunder bliver overraskede over, hvor lidt de tjener på et salg, men også over, hvor mange steder, der kan både tjenes og spares penge i den interne værdikæde.

Udover det økonomiske fokus arbejder jeg meget med organisationen og menneskene i den som virksomhedens vigtigste resurse.

 

Hvor længe varer en typisk proces? 

Oftest varer en proces et sted mellem halvandet og to år. Det er den tid, der oftest skal til for at skabe de varige forbedringer, som mine kunder efterspørger.

Mine kunder tror ofte indledningsvis, at det de mangler er et quick-fix. Det viser sig dog, at det, der startede som et kort forløb udvides og bliver langt mere omfattende.

Jeg oplever meget tit, at mit mandat udvides undervejs og, at jeg ender med at arbejde meget bredt med virksomheden. 

 

Hvilke resultater opnår du ofte med dine kunder?

Typisk opnår jeg de bedste resultater i en virksomhed, når der er en decideret ledergruppe etableret – hvilket kræver en vis størrelse. Uden en ledergruppe vil der ofte være en tendens til, at topledelsen og ejeren er for meget i drifts-mode til at kunne gennemføre en egentlig forandring selv ved egen kraft.

Omvendt, hvis en virksomhed fx har mere end 100 ansatte, bliver det ofte mere afgrænsede og målrettede opgaver.

Jeg vil sige, at det bedste er, når mine kunder i løbet af processen bliver mere systematiske, uddannet til ’at kunne selv’. Dvs. at de har tillært sig et fokus på, om de ting, som de beslutter er rentable og hjælper virksomheden med at nå de mål, som den har sat sig.

 

FAKTABOKS LARS HOVGAARD

  • 20 års erfaring med salg, eksport og ledelse inden for møbel-, elektronik- samt træindustrien

  • Headhunter og partner hos HR Navigator

  • Bestyrelsesformand i virksomhederne Electricon A/S , Spørring A/S, Solutionweb Aps og Hinnerup Maskinværksted A/S

  • Advisor hos Faundit aps

  • Selvstændig vækstkonsulent

  • Arbejder med SMV’ere og ejerledere

  • Bor i Skanderborg i Østjylland


 

Hvordan aflønnes du?

Mit honorar er altid aftalt på forhånd. 

Min honorering kan sammensættes på forskellig måde afhængig af virksomhedens temperament. Det kan enten være et fast månedligt honorar eller det kan kombineres med en andel af den skabte vækst på EBITDA-niveau eller kombineres med option på køb af aktier i virksomheden.

Ved mere trinvise processer tilbyder jeg klippekort, der er fleksible og tilpasset til den enkelte kundes unikke situation.


“Mit honorar er altid aftalt på forhånd” 


Hvilken titel står der på dit visitkort?

Egentlig står der jo ”Virksomhedskonsulent”. For det er jo det, som det hedder. 

Men jeg er nok meget langt fra en klassisk konsulent med hvid skjorte og jakkesæt, som blot afleverer en stak forslag og så kører videre igen.

Derudover er konsulenter ofte desværre kendetegnet ved at være lidt fjerne fra driften. Det er jeg lidt ked af, for det er præcis tæt på driften, at jeg er stærkest og hvor de største resultater kan skabes for de mindre SMV’ere.

Egentlig kan jeg selv personligt bedre lide betegnelser som fx ’vækstdoktor’ eller ’virksomhedsdoktor’ - fordi det er mere konkret.

Jeg tænker her især på røntgenbilleder, som analyseres og diagnostiseres – og så arbejdes der ellers målrettet og kirurgisk med opgaven. For det er oftest sådan, at jeg arbejder med mine kunder.


Hvordan griber du en opgave an?

Jeg starter som sagt altid ud med at forsøge at skabe mig en slags røntgenbillede af virksomhedens aktuelle tilstand.

Det gør jeg ved at tale med medarbejdere, ledergruppe samt ejerkredsen. Jeg ser på data, regnskaber, kalkulationer, omsætning samt kunde- og vareliste.

Alt dette omformes til nogle konkrete vækstmål, der så igen forankres i ejerkreds og ledelse og som brydes til delmål for de enkelte afdelinger.

Vigtigst af alt for min metode er måske, at jeg altid arbejder med at anvise vejen hen mod målet, så det bliver konkret, hvad der skal gøres.

 

Hvor vigtigt er branchekendskab? 

Jeg oplever ofte reservationer fra mine kunder indledningsvis. Som fx ’nå, men du kender jo ikke vores branche …’. Til det svarer jeg altid, at det er faktisk min største kvalifikation, for så er der ingen fordomme eller blinde vinkler.

Derved flytter jeg virksomhedens fokus fra brancheforståelse til forretningsforståelse – og det er noget helt andet og vigtigere, for ofte er de enkelte virksomheder meget dygtige og fulde af gode fagfolk.

 

“Jeg flytter mine kunders fokus fra brancheforståelse til forretningsforståelse …”


Hvad står der på dit CV?

Jeg har selv arbejdet i SMV’ere i mange år. Jeg har været en del af ledelser og ejerkredse siden 2003 i en række forskellige virksomheder inden for forskellige brancher og har haft personaleledelse siden midten af 90´erne.

De overordnede linjer i min karriere har været salg, eksport og ledelse. Mere konkret inden for møbel-, elektronik- samt træindustrien.

Inden jeg blev selvstændig i 2017 var jeg CEO i en nordjysk møbelfabrik, som skulle igennem en turn-around proces og mine to forudgående jobs var ligeledes turn arounds. Det er netop erfaringen og værktøjerne herfra, som jeg bruger i mit nuværende virke.

 

“Jeg har bare så meget respekt for de ejerledere og SMV-segmentet. De er så seje og de brænder for tingene …”


Hvorfor arbejder du med ejerledere og SMV’ere? 

Jeg har bare så meget respekt for de ejerledere og SMV-segmentet. De er så seje og de brænder for tingene. 

Ikke sjældent kommer jeg ind i en virksomhed, når lyset i øjnene på ejeren er lidt slukket og tingene ser lidt mørkere ud. Det kan fx være, at ejerlederen føler, at han eller hun svømmer ”rygcrawl mod strømmen” eller, at driften lige så sikkert og langsomt er vokset dem over hovedet.

Det er, når jeg kan se og føle, at gnisten kommer tilbage i øjnene og energien bliver genetableret hos ejerlederen, at den virkelige værdi af mit arbejde for alvor viser sig. Ofte kræver det hjælp udefra, og det sværeste kan ofte være at række ud efter den. 

Mange ejerledere er fagfolk og meget arbejdssomme, men de kan nogle gange mangle generalistens overblik og erfaring, og det er det, som jeg egentlig tilbyder mine kunder.


Hvad er dine planer for fremtiden? 

I den kommende periode vil jeg fokusere endnu mere på salgsmodning af virksomheder forud for enten ejerskifte eller generationsskifte. Ikke nødvendigvis fordi, at de absolut skal sælges inden for en kortere årrække, men fordi, at værktøjerne til salgsmodning er de helt rigtige til at både at trimme, skabe vækst, struktur samt øge både top- og bundlinje.

Ofte er salgsmodning en del af et forløb med en virksomhedsmægler, der gerne vil sælge virksomheden inden for en kort horisont. Mange mindre ejerledede SMV’ere kan dog med fordel ’sælge sig selv’ i mindre bidder løbende – fx til nøglemedarbejdere, arvinger - fx ved glidende generationsskifte oa. 

På denne måde kommer værdifulde kompetencer med ombord og får hånden på kogepladen, og det tvinger virksomheden til at stå skarpt og få ryddet ordentligt op i alle kroge.

Vælger man så at sælge hele eller dele af virksomheden, til fx en kapitalfond eller en industriel køber, ja så skader det jo heller ikke for den endelige salgspris, at der er ryddet op inden salget.

Min indgangsvinkel til dette område er, at jeg har oplevet, at mange ejerledere enten henvender sig til deres gode, gamle betroede revisor eller til virksomhedsmægler. Her får de så en lang række gode råd, som de så selv efterfølgende skal implementere. Det er her, at jeg kommer ind og kan gøre en kæmpe forskel ved at være tæt på driften under hele optimeringsarbejdet.

Forrige
Forrige

Stagnerer I med væksten? Så gør som “I hus til halsen”-eksperterne

Næste
Næste

Hvad skal du være opmærksom på, når du skal sammensætte en bestyrelse?