Stagnerer I med væksten? Så gør som “I hus til halsen”-eksperterne

Af Lars Hovgaard

Ofte er det et sørgeligt syn, der møder Ejendomsmægler-Line og Designer-Søren, når de i DR-programmet “I hus til halsen” træder ind i det usælgelige hjem, de skal forvandle til et salgsklart hus.

Malingen hænger, lyset holdes ude af lasede rullegardiner, og møblerne kan ikke ses for årtiers rod.

Bevæbnet med knofedt, et hold af naboer og familiemedlemmer og en fynsk tømrer går Line og Søren systematisk med værks med at ordne alle de lavthængende frugter.

De luger ukrudt.

De sorterer i rod.

De reparerer paneler og frisker op med fin maling.

Alt det, der har overvældet potentielle købere i en grad, så de slet ikke kunne se sig selv flytte ind.

Undervejs i forvandlingen udfolder boligens potentiale sig, så det er svært som seer ikke at overveje selv at købe det. Og ofte ender udsendelsen i et salg umiddelbart efter optagelse.

Ejerleder, direktør, hør her:

Uanset om du og din virksomhed producerer skosåler, rådgiver i elektronikløsninger eller noget tredje, så bør I gå til værks som Line og Søren, hvis I vil have en velsmurt virksomhed, der vækster på bundlinjen.

For rod støjer, ikke kun i private boliger, men i høj grad også i virksomheder.

Disse 3 områder roder i mange danske virksomheder

  1. Mangel på prioritering af nøgletal. Og derfor også mangel på kommunikation fra ledelsen til medarbejderstaben om status. For at få resultater på bundlinjen skal medarbejderne kontinuerligt, levende og med nærvær og gejst inddrages i virksomhedens status – fx centreret rundt om en synliggørelse af de vigtigste nøgletal.

  2. Mangel på overblik over avance pr produkt. Ofte, når jeg bliver inviteret indenfor i virksomhedernes maskinrum, observerer jeg et for stort fokus på produkter med lav indtjening – måske fordi disse produkter er salgbare, velkendte for kunderne eller lignende årsager, der er umiddelbart logiske. Men i stedet burde man have maksimal fokus på produkter og ydelser med god avance. Produkter med lav avance skal udfases eller prissættes anderledes.

  3. Dårlig prioritering af tiden hos ledelsen. Hver leder eller direktør bør i min optik hellige et vist tidsrum hver eneste uge til at tænke. Komme op i helikopteren, se virksomhedens kurs oppefra. Koncentrere sig, tænke igennem, lægge grundige planer. OBS: Det vanskelige er ikke at plotte tænketiden ind i kalenderen – det er at dedikere sig til den, holde den fri af møder og mails og hastesager. Vækst ER en hastesag.

“Men hvad nu, hvis virksomheden ikke skal sælges, Lars?”, hører jeg nogen spørge.

Godt og vigtigt spørgsmål. Her er mit klare svar:

Så skal virksomheden alligevel fremstå salgsklar: Med revet gårdsplads (styr på nøgletallene), frisk maling på gavl og stakit (gennemregnet kalkulation, der afspejler sig i medarbejdernes tidsforbrug) og et lysindfald, som andre kan finde ro og overskud i (helliget tænketid hos ledelsen). Orden er vejen til vækst, for man kan ikke se potentialet, hvis det ligger under tre dynger rod.

Men der er også en anden grund.

En virksomhed med orden i penalhuset har langt bedre forudsætninger for at klare uforudsete kriser – og blive stående, når andre bukker under.

På få år har kriserne skyllet ind over os i form af en pandemi, en krig, Suez-bøvl og energipriser på himmelflugt. Det har ramt de fleste danske virksomheder i forskellig grad – og der er ingen grund til at tro, at vi nu er færdige med at opleve kriser af den ene eller anden art.

Dem, der klarer sig godt igennem de værste og mest overrumplende forandringer, er de virksomheder, der har orden i penalhuset.

Forrige
Forrige

DISC, MBTI og de andre profileringsværktøjer: Én misforståelse om typekodearbejdet går igen blandt danske ledere

Næste
Næste

Lars Hovgaard: Sætter turbo på SMV’erne