Lynguide: Sådan undgår du dyre fejl, når du hyrer nye ledere til din virksomhed
Det er et stort og krævende arbejde at finde de rette kandidater til ledige, vigtige nøglefunktioner i din virksomhed. Her hjælper rekrutteringsspecialist Lars Hovgaard dig uden om de mest lumske faldgruber.
Af Lars Hovgaard, headhunter og konsulent i forretnings- og organisationsudvikling
Jeg bliver ikke tømrer af at købe en sav. Det er logik for de fleste. Og du bliver ikke headhunter af at lede efter en dygtig person til en nøglefunktion i din virksomhed.
Det sidste burde også være logisk.
Alligevel agerer ejerledere og direktører i det danske erhvervsliv jævnligt headhuntere, når de selv udpeger nye ledere. Gerne på mavefornemmelser, onlineannoncer og løse anbefalinger.
I denne artikel vil vi se på de tre typiske fejl, der begås, og hvordan de kan undgås.
Typisk fejl # 1: Dit blik er for snævert!
En af de mest almindelige fejl, som direktører begår, er at have et snævert syn på potentielle kandidater. Mange tror, at ekspertviden inden for branchen er afgørende for at kunne lede i den. Men sandheden er, at en god leder ikke nødvendigvis behøver at have dybdegående viden om selve produktet eller branchen. En dygtig leder fra en anden branche kan bidrage med værdifulde kompetencer inden for ledelse, kvalitetssikring og procesoptimering, som kan være lige så vigtige, hvis ikke vigtigere, for virksomhedens succes. Så skel til andre brancher.
Typisk fejl # 2: Du forcerer processen!
En anden fejl, der ofte begås, er at forcere rekrutteringsprocessen. Det er vigtigt at tænke sig grundigt om og give både virksomheden og kandidaten tid til at lære hinanden at kende. Selvom den indledende kemi kan være god, er det essentielt at mærke efter, om man virkelig kan se samarbejdet fungere længe. Man skal sove på de første indtryk og helst mødes nogle gange med flere ugers mellemrum.
Typisk fejl # 3: Du overvurderer huset!
En tredje fejl er at overvurdere virksomhedens egne evner til at gennemføre en effektiv rekrutteringsproces. Det er en kompleks opgave at finde og vælge den rette kandidat. At skrive jobopslag, gennemføre interviews, tage referencer og alle de andre aspekter af en god rekruttering er ikke noget, man automatisk er dygtig til.
*
Headhunting er et håndværk: Det kræver ekspertise at matche en god virksomhed med en god kandidat, der kan skabe værdi i mange år fremover. Overvej derfor at investere i en professionel headhunter, da det kan være billigere end at ansætte en forkert kandidat, der forlader virksomheden efter kort tid.
Men skulle du spare denne investering væk næste gang du skal rekruttere, så husk de tre tommelfingerregler fra artiklen her:
Kig i andre brancher, sæt farten ned og erkend jeres begrænsninger.