Tænk på Egon Olsens yndlingsord, når du taler om din virksomhedsstrategi
Du tror måske, at Olsen Banden blot er halvsjov (og lidt bedaget) underholdning. Men faktisk er der én vigtig ting fra alle manuskripterne til filmene, som enhver seriøs direktør eller virksomhedsejer bør hæfte sig ved.
Af Lars Hovgaard, vækstpilot og rådgiver i forretningsudvikling
En virksomheds strategi har ofte været uger undervejs, hvis ikke måneder. Ofte har den krævet tid og (mange) penge at få ned på papir.
Alligevel ender rigtig mange virksomheders strategier i bedste fald som slogans på musemåtter eller som oversete ord på et whiteboard i frokoststuen.
Og alt for sjældent som værktøjet, der gjorde udslaget i en forandring.
Min erfaring taler et sørgeligt sprog: Langt oftest henslæber danske virksomheders strategier deres tilværelse helt uden at blive set eller brugt til noget.
Men hvorfor går det så ofte sådan, når arbejdet bag strategiens tilblivelse ofte er lige så seriøst og fokuseret som de økonomiske mål og den tunge viden, virksomheden i øvrigt besidder?
Det er faktisk ofte ganske enkelt.
Test din virksomheds strategi
Hvis du vil gennemskue om din virksomheds seriøse strategi med de flotte formuleringer kommer til at leve eller dø, så udsæt den for denne syretest:
✅ Er strategien handlingsanvisende?
❌ Eller er strategien ikke handlingsanvisende?
Det er nemlig afgørende. En virksomheds strategi lever, når de mennesker af kød og blod, som arbejder i virksomheden, ved, hvad den betyder for deres daglige arbejde.
Uanset om de sidder med indkøb, arbejder i kundeservice eller har lederniveau, så skal de ved at læse strategiens forstå, hvad den betyder for deres daglige prioriteringer og hvordan de udfører deres arbejde.
Gør strategien til et værktøj
En strategi med nogle fine ord og nogle abstrakte værdier som “kundefokuseret” og “innovativ”, som man er blevet enige om på en teambuilding langt fra hverdagen, duer ikke, hvis den ikke intuitivt forstås som et værktøj, mennesker kan handle ud fra.
Er du blandt de mange, der nok må indrømme, at din nuværende strategi langt fra er så handlingsanvisende, som den kunne være? Så har jeg et godt råd til dig.
Brug Egon Olsen-metoden lige nu
👉 Tænk på din strategi som intet andet end en plan. En, som Egon Olsen ville lægge (hvis han var hæderlig!), akkurat så fokuseret på vejen til målet og dens forhindringer.
Det er nemlig det, en strategi bør være:
Et mål om forandring og en køreplan, der får jer derhen. Hvis ikke ordet “plan” duer på din nuværende strategi, så vil jeg vove at påstå, at den ønskede effekt udebliver.
Så nu er spørgsmålet: Har du en plan, Egon?
PS:
Der er ikke noget i vejen med at ville være kundefokuseret eller innovativ. Men jeres virksomheds strategi er nødt til at afspejle, hvordan I bliver det.